Skylark-Polska | Adres: ul. Madziarów 54, 04-444 Warszawa | Tel: 22 673 50 8022 673 50 80 | E-mail: info@ogrzewania.pl

Wszystko, co musisz wiedzieć o ładowaniu akumulatorów prostownikiem

Spis treści:

  1. Jak działa prostownik samochodowy?
  2. Parametry prostowników samochodowych
  3. Czy można ładować akumulator znajdujący się w samochodzie?
  4. Jak odpiąć akumulator?
  5. Jak podłączyć prostownik do akumulatora?
  6. Jak długo ładować akumulator?
  7. Kiedy prostownik pokazuje że akumulator jest naładowany?
  8. Co ile należy ładować akumulator?
  9. Jaki prostownik wybrać?

Akumulatory samochodowe potrafią odmówić posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie. Współczesne auta są bowiem tak naszpikowane elektroniką, że bateria ma niezwykle trudne zadanie do wykonania. Dodatkowo, akumulatorom niezwykle szkodzi jazda na krótkich dystansach, gdzie alternator nie jest w stanie wyprodukować odpowiedniej ilości prądu do zasilenia baterii. A rozładowany akumulator sprawia, że silnika nie można uruchomić bez pomocy z zewnątrz. Pomocą w uniknięciu takich sytuacji służyć może prostownik samochodowy.


Na czym polega ładowanie akumulatora? Jak długo ładować samochodową baterię? I wreszcie jakim prądem należy zasilać akumulator? Jak sprawdzić czy akumulator musi być doładowany? Dowiesz się, czytając ten artykuł!

Jak działa prostownik samochodowy?


Na czym polega ładowanie akumulatora za pomocą prostownika? Cała procedura jest bardzo prosta. Wystarczy podłączyć urządzenie do samochodowego akumulatora, a następnie do źródła zasilania. Prostownik samochodowy zamienia prąd zmienny w prąd stały, dzięki czemu akumulator jest w stanie zapewnić odpowiednie zasilanie silnikowi auta. 
Prostownik samochodowy

Parametry prostowników samochodowych


Jaki prostownik wybrać do swojego auta? Zwróć koniecznie uwagę na następujące parametry:

  • Prąd ładowania (szczytowy oraz skuteczny)
  • Napięcie (wyjściowe oraz zasilające)
  • Przeznaczenie (typ akumulatora)


Jak odczytywać te właściwości? Prąd ładowania (skuteczny) to wartość, z jaką prostownik jest w stanie zasilić akumulator. Co do zasady, powinien wynosić przynajmniej 1/10 pojemności akumulatora w aucie. Z kolei prąd szczytowy prostownika to maksymalna wartość z jaką prostownik jest w stanie zasilać akumulator. Zazwyczaj jest ona nieco wyższa niż prąd skuteczny.


Tyle teorii. A jak to się ma do wyboru odpowiedniego prostownika do samochodu? Przede wszystkim, sprawdź jaki akumulator jest zamontowany w Twoim samochodzie. Albo - jaki zaleca producent (bo może się przecież okazać, że jest mniejszy). Przykładowo, jeśli pod maską Twojego samochodu zamontowana jest bateria o pojemności 100 Ah, to skuteczny prąd ładowania powinien mieć wartość przynajmniej 10 A.

Ale uwaga - w przypadku tańszych prostowników zwykle podawany jest szczytowy prąd ładowania, co może lekko wprowadzać w błąd. Lepiej zatem wybrać nieco droższe urządzenie, gdzie producent podaje wszystkie parametry.


Jakie to ma znaczenie? Jeżeli skuteczny prąd ładowania będzie zbyt niski, to zamiast oczekiwanych kilku godzin, ładowanie akumulatora może zająć nawet kilkanaście. W skrajnych przypadkach - nawet kilka dni!


Kolejny parametr o którym należy pamiętać to napięcie wyjściowe. Tu sprawa jest prosta. Do akumulatorów w autach osobowych, które zwykle mają napięcie 12V, wybieramy prostownik o takiej właśnie mocy. Z kolei w przypadku większych pojazdów - na przykład maszyn rolniczych - należy dobrać prostownik 24V. Wspomnijmy jeszcze o motocyklach, gdzie akumulatory mają zwykle 6V. 
Co z napięciem zasilającym? Zazwyczaj jest to 230V. 

Czy można ładować akumulator znajdujący się w samochodzie?


Ładowanie akumulatora znajdującego się w samochodzie jest jedną z czynności, które mogą spowodować poważne uszkodzenia akumulatora. Raczej nie powinno się podłączać do prostownika baterii, która wciąż zamontowana jest na aucie. O ile nie dysponujemy ładowarką, która wyposażona jest w zabezpieczenie przeciw przepięciom, nie powinno się tego praktykować. A warto wiedzieć, że tego rodzaju zabezpieczenia montowane są zwykle w drogich prostownikach - takich, które kosztują kilka-kilkanaście tysięcy złotych.


Co może się stać jeżeli podłączymy rozładowany akumulator do prostownika, nie wymontowując baterii z auta? Jest niestety ryzyko, że uszkodzimy samochodową elektronikę. Wahania napięcia mogą sięgnąć nawet kilkunastu wolt! W najlepszym przypadku nie będą działać różne układy elektroniczne w aucie. Ponownego zaprogramowania wymagać może na przykład instalacja gazowa czy system audio. W najgorszym - mogą nawet eksplodować poduszki powietrzne - choć to już raczej ekstremalne sytuacje.


Podsumowując - choć ładowanie akumulatora bez wymontowywania go z pojazdu jest wygodne, to dla własnego bezpieczeństwa i spokoju lepiej po prostu wyciągnąć go z komory silnika.

A jak odpiąć akumulator? Opisujemy poniżej!

Odpięty akumulator

Jak odpiąć akumulator?


Procedura demontażu akumulatora jest względnie prosta i powinien sobie poradzić z nią każdy kierowca. Jednak wiedza o tym jak prawidłowo odłączyć akumulator jest kluczowa - dla bezpieczeństwa Twojego i samego akumulatora. W celu poprawnego wypięcia akumulatora krok po kroku, powinieneś przeprowadzić następujące działania:


1. WYŁĄCZ SILNIK - o ile wcześniej pracował. Warto przy tym poczekać kilkanaście minut od zgaszenia pojazdu tak, aby jednostka zdążyła jeszcze ostygnąć. Nie zapomnij też o wyłączeniu wszystkich elementów, które mogą pobierać prąd w aucie. Mamy tu na myśli wszystko to, czego źródłem mocy jest akumulator, czyli na przykład:

  • Radio
  • Światła

2. WYŁĄCZ ZAPŁON. Wystarczy, że wyciągniesz kluczyk ze stacyjki.


3. OTWÓRZ MASKĘ I ODŁĄCZ AKUMULATOR. Najpierw odepnij minus, a dopiero potem plus. Ta kolejność jest niezwykle ważna! Jeżeli zrobisz odwrotnie - to jest najpierw odłączysz plus - jest ryzyko, że pojawią się iskry. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do wybuchu akumulatora! 

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?


Wiesz już jak odłączyć akumulator, to teraz powiemy jak podłączyć do niego prostownik.

Po wyjęciu baterii z auta należy odkręcić lub zdjąć korki ze wszystkich cel. Następnie, podłącz prostownik za pomocą końcówek, tak zwanych krokodylków. Biegun dodatni (czyli +) połącz z czerwonym przewodem, ujemny z czarnym. Kolejny krok to ustawienie wartości ładowania na prostowniku. Po tym możesz już włączyć prostownik.


UWAGA! - gdy ładujesz akumulator, koniecznie sprawdzaj czy w baterii nie dochodzi do gazowania - charakterystycznego poruszania się elektrolitu w celach. Jeżeli to zauważysz, zmniejsz napięcie ładowania lub najlepiej w ogóle wyłącz prostownik.


Po zakończeniu ładowania warto odczekać około pół godziny. Potem, wystarczy dokręcić korki i podłączyć akumulator do auta. Montaż akumulatora w aucie wykonujemy odwrotnie niż demontaż - czyli, najpierw klema dodatnia, potem ujemna.

Jak długo ładować akumulator?


Zastanawiasz się, ile czasu zajmuje ładowanie akumulatora? Zakładając, że prostownik jest odpowiednio dobrany parametrami do baterii, to jej zasilenie zajmie około kilkunastu godzin (średnio około 12). Warto pamiętać też o tym, że akumulatory bezobsługowe mogą ładować się nawet przez 24 godziny.


Jak to rozumieć? W przypadku akumulatorów konwencjonalnych na początku ustawiamy prąd na poziomie 10% pojemności baterii. Z kolei w przypadku akumulatora bezobsługowego najpierw ładujemy prądem stałym 10-20 A. Robimy tak do momentu, aż bateria osiągnie napięcie na poziomie 14,4V


Trudno tu jednak określić jakiekolwiek stałe wartości. Pamiętajmy, że czas ładowania samochodowej baterii zależy przede wszystkim od stopnia jej rozładowania, jak również od typu prostownika.

Kiedy prostownik pokazuje że akumulator jest naładowany?


Ile powinno się ładować akumulator? Jak już wspominaliśmy, zależy to od rodzaju baterii oraz stopnia rozładowania. Najlepiej po prostu sprawdzić wartość napięcia w akumulatorze.

Co ile należy ładować akumulator?


Kiedy należy ładować akumulator? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno warto zaopatrzyć się w miernik napięcia - to urządzenie, które kosztuje kilkanaście złotych, a pozwoli szybko i łatwo sprawdzić stan akumulatora.
Czy warto wykonać doładowanie akumulatora przed sezonem zimowym? Na pewno to nie zaszkodzi, o ile oczywiście dobierzemy odpowiednie wartości napięcia.

Im starszy akumulator, tym częściej wymagać może ładowania. Warto też pamiętać o tym, że nic tak nie szkodzi sprawności baterii jak ciągła jazda na krótkich dystansach. W takich warunkach samochodowy akumulator zwyczajnie nie ma szans się doładować. I o ile prawidłowo dobrany do auta akumulator powinien bez większego problemu wytrzymać 4-5 lat, o tyle zła eksploatacja może skrócić jego żywotność nawet o połowę! Jest to szczególnie dotkliwe w przypadku silników wysokoprężnych, które mają znacznie większe zapotrzebowanie na prąd w trakcie rozruchu. 

Jaki prostownik wybrać?


Jakie prostowniki dostępne są na rynku? Generalnie, te urządzenia dzielą się na dwa rodzaje:

  • Standardowe
  • Mikroprocesorowe.


Prostownik standardowy to proste i tanie rozwiązanie, bazujące na transformatorze. Tak naprawdę, do najprostszych akumulatorów w autach osobowych wystarczą. Warto jednak unikać produktów nieznanych marek, oferowanych w wyjątkowo niskich cenach - zwykle są dosyć kiepskiej jakości.


Z kolei prostownik mikroprocesorowy jest znacznie bardziej zaawansowanym urządzeniem. Umożliwia ładowanie akumulatora bez wyciągania go z auta. Dodatkowo, urządzenie samo reguluje prąd ładowania, w zależności od napięcia w akumulatorze. 

Warto wspomnieć też o prostownikach typu trakcyjnego, choć raczej nie znajdą zastosowania w zwykłych samochodach osobowych. Są przeznaczone raczej do pojazdów elektrycznych, na przykład wózków widłowych. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium