Ogrzewanie samochodowe
Ogrzewanie postojowe już dawno przestało być luksusem dostępnym wyłącznie dla kierowców ciężarówek czy posiadaczy luksusowych aut. Dziś, praktycznie w każdym samochodzie zamontować można dodatkowe moduły, które pozwolą na szybkie ogrzanie jego wnętrza. I nie ma tu znaczenia, czy mówimy o małym aucie miejskim czy też dużym, rodzinnym SUV-ie- jedynym warunkiem montażu ogrzewania postojowego jest chłodzenie silnika cieczą (czyli współcześnie właściwie każdy samochód). Poznaj najpopularniejsze rozwiązania w zakresie ogrzewania postojowego oraz ich główne wady i zalety. Przekonaj się, który system będzie dla Ciebie najlepszy.
Jak działa ogrzewanie postojowe wodne?
Ogrzewanie postojowe wodne to nic innego jak dodatkowy element montowany pod maską samochodu w komorze silnika. Agregat zostaje podłączony do obiegu cieczy chłodniczej w silniku. Jego zadaniem jest podgrzewanie płynu krążącego przez układ. W rezultacie, wzrasta temperatura silnika, a dzięki wiatraczkom powstałe w ten sposób ciepło kierowane jest do systemu wentylacji oraz kabiny pasażerskiej pojazdu. Sam system może być użytkowany zarówno jako oddzielny podgrzewacz do silnika, który rozgrzeje jednostkę do temperatury roboczej jeszcze zanim przekręcimy kluczyk w stacyjce. Równie dobrze można zamontować inny wariant - ogrzewanie postojowe przerodzi się wtedy w dodatkowe źródło ciepła płynącego do kabiny pasażerskiej oraz system wstępnie ogrzewający silnik.
Zobacz dostępne: ogrzewanie postojowe Webasto
Wady i zalety ogrzewania postojowego wodnego
Dlaczego warto zdecydować się na takie rozwiązanie? Ogrzewanie postojowe typu wodnego zapewnia stosunkowo szybki wzrost temperatury we wnętrzu samochodu. Jest to szczególnie przydatne w trakcie mroźnych zimowych poranków, gdy trzeba bardzo długo czekać aż temperatura płynu chłodniczego osiągnie odpowiednią wartość, a z nawiewów zacznie się wydostawać ciepłe powietrze. Posiadając system ogrzewania postojowego zamontowany w aucie możemy zatem wsiąść do zupełnie ciepłego samochodu - urządzenie można zaprogramować w taki sposób, by uruchomiło się o konkretnej godzinie.
Co więcej, montaż ogrzewania postojowego typu wodnego w samochodzie ma pozytywny wpływ zarówno na środowisko, jak i portfel kierowcy. Niezależnie od tego jaki model wybierzemy (podgrzewanie silnika czy źródło ciepła dla całej kabiny), system ogrzewania postojowego pozwoli na znacznie szybsze zwiększenie temperatury jednostki. W rezultacie, ograniczamy tak zwane “zimne starty”, które mają ogromny wpływ na trwałość silnika - rozgrzany silnik to lepszy przepływ oleju, a co za tym idzie, bardziej efektywne smarowanie.
Dodatkowo, jednostka nie potrzebuje aż tyle paliwa do rozgrzania się, skutkiem czego emituje znacznie mniej szkodliwych związków chemicznych do atmosfery - a te, jak wiadomo, produkowane są w ogromnych ilościach gdy silnik rozgrzewa się.
I nie zapominajmy o jeszcze jednym. Rozwiązania z zakresu ogrzewania wodnego są znacznie mniej ekonomiczne niż urządzenia typu powietrznego - ich zapotrzebowanie na paliwo jest wyraźnie większe.
Jak działa ogrzewanie postojowe powietrzne?
Ogrzewanie postojowe typu powietrznego jest szczególnie chętnie stosowane w pojazdach użytkowych - nie tylko samochodach ciężarowych, ale także wszelkiego rodzaju maszynach budowlanych, rolniczych czy nawet autach typu BUS. Jego zasada działania jest zgoła inna niż sposób pracy opisanego powyżej ogrzewania typu wodnego. Praca polega na zasysaniu chłodnego powietrza, ogrzaniu go przez specjalny agregat, a następnie przesunięciu ciepłej masy do wnętrza kabiny czy przestrzeni ładunkowej.
Jak to jest możliwe? Cały układ aktywuje się w momencie uruchomienia agregatu. Wtedy uruchamia się dmuchawa, która powoduje przepływ powietrza przez komorę spalania. Kolejnym krokiem jest rozpalenie paliwa - powietrze niezbędne do jego spalenia przepływa przez cały układ, by na samym końcu zostać wydmuchanym przez specjalną rurę znajdującą się na zewnątrz pojazdu. Dmuchawa pobiera chłodne powietrze z kabiny, a następnie powoduje ruch powietrza przez cały układ - trafia ono do specjalnego wymiennika ciepła, skąd zostaje skierowane do wnętrza.
Wady i zalety ogrzewania postojowego wodnego
Czy warto zdecydować się na ogrzewanie samochodowe powietrzne? Jego ogromną zaletą jest szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu. Tak naprawdę wystarczy kilka minut, by w odczuwalny sposób zwiększyć temperaturę w kabinie. Dodatkowo, urządzenia do ogrzewania typu powietrznego pracują praktycznie bezgłośnie, więc nie będą zaburzać komfortu osób znajdujących się wewnątrz auta. Poza tym, ogrzewaniem typu powietrznego dosyć łatwo można sterować nawet za pomocą smartfonów. Specjalne aplikacje umożliwiają zdalne ustawienie parametrów urządzenia - takich jak choćby moc grzania, ale też możliwość uruchomienia agregatu o wybranej godzinie.
Pewną wadą ogrzewania postojowego typu powietrznego w stosunku do ogrzewania wodnego jest to, że nie ma ono wpływu na temperaturę silnika - nie jest w żaden sposób połączone z układem chłodzenia. Jest to jednak jedyny mankament tego rodzaju rozwiązań.
Ceny ogrzewań postojowych
Ile kosztuje system ogrzewania postojowego? Koszt montażu Webasto zależy głównie od mocy samego urządzenia oraz jego parametrów. Najtańsze zestawy ogrzewania powietrznego kosztują od 3590 zł. W tej cenie otrzymamy zestaw dedykowany głównie do aut dostawczych. Takie urządzenie (do wyboru dwa napięcia zasilania: 12V i 24V) ma moc 2KW i zużywa ok 0,24 l paliwa w ciągu godziny. W ofercie mamy także większe rozwiązania - jak choćby agregaty o mocy powyżej 6KW. A co z ogrzewaniem typu wodnego? Małe rozwiązania o mocy około 4KW można kupić za kwotę nieznacznie przekraczającą 4 tysiące złotych. Z kolei większe, o mocy 20-40KW kosztują nawet dwukrotnie więcej.
Które ogrzewanie samochodowe wybrać?
Tu decyzja jest raczej prosta - do aut typowo użytkowych wybieramy raczej urządzenie typu powietrznego, a do samochodów osobowych lepiej sprawdzą się rozwiązania z zakresu ogrzewania wodnego.
Jakie urządzenie do ogrzewania postojowego wybrać? Tak naprawdę każdy przypadek jest inny. Zapraszamy do kontaktu - dobierzemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.