Poszukujesz najlepszego rozwiązania na szybkie ogrzanie swojego samochodu? Jeżeli nie masz dobrze odizolowanego od otoczenia garażu, to może być ciężko. Każdy zimowy poranek wiąże się dla Ciebie nie tylko z koniecznością oczyszczenia auta ze śniegu czy skrobania szyb. Często, cała droga do pracy przebiega w okropnym zimnie - jeżeli dziennie potrzebujesz auta tylko na kilka kilometrów, to silnik nie zdąży nawet rozgrzać się do temperatury roboczej, a z nawiewów lecieć będzie dosyć słaby podmuch ciepła. Rozwiązaniem na te problemy jest ogrzewanie samochodowe.
Czy dodatkowe ogrzewanie ma sens?
Pytania o sensowność montażu dodatkowego ogrzewania do auta rzeczywiście mogą wydawać się zasadne. Od lat słyszymy o znacznym ociepleniu klimatu, a przy tym, każda kolejna zima zdaje się mniej sroga niż poprzednia. Niestety, polski klimat nadal nie rozpieszcza i bardzo często zdarza się, że rozleniwieni panującymi w środku stycznia czy lutego wysokimi temperaturami ze strachem przyjmujemy informacje o tym, że kolejnej nocy słupki rtęci pokażą wartości poniżej -5 stopni Celsjusza.
I to właśnie na takie przypadki projektowane są systemy ogrzewania postojowego. Nawet jeżeli użyjemy ich kilkanaście razy w ciągu rok to komfort jaki dają jest niesamowity - gdy już raz będziesz mieć okazję pojeździć autem z systemem dodatkowego ogrzewania, to kolejne auta też wyposażysz w taki dodatek. Gwarantujemy!
I nic nie stoi na przeszkodzie by używać takich rozwiązań również gdy jest nieco cieplej. Ostatecznie, temperatury w okolicach 0 stopni Celsjusza też nie należą do przesadnie przyjemnych, a ogrzewanie postojowe sprawdzi się wtedy jak znalazł! Jak to działa?
Zasada działania systemów ogrzewania tego rodzaju jest naprawdę prosta. Zamontowane w aucie urządzenia do pracy pobierają minimalną ilość paliwa z baku - w zależności od modelu, mogą to być wartości rzędu 0,12-0,14 litra w ciągu godziny, zatem naprawdę niewiele. Dodatkowo, takie rozwiązanie pozwala na szybkie i skuteczne rozgrzanie nie tylko samego wnętrza, ale często także jednostki napędowej. Dzięki temu, eliminowane są tak zwane “zimne starty”, które bardzo zużywają silnik.Na rynku dostępne są dwa rodzaje rozwiązań - powietrzne oraz wodne. Pierwsze mają za zadanie rozgrzać kabinę pasażerską lub przestrzeń ładunkową, a te drugie mają także funkcję dogrzewania silnika przed uruchomieniem. Rozwiązania typu powietrznego są oszczędniejsze pod względem zapotrzebowania na paliwo i stosuje się je zazwyczaj w autach użytkowych. Systemy wodne najczęściej montuje się w samochodach osobowych. Zasada działania i zalety są znane - a co z kosztami?
Ogrzewanie postojowe do auta - ceny
Fabrycznie nowe systemy ogrzewania to wydatek nawet kilku tysięcy złotych - oprócz samego mechanizmu, dodatkowym kosztem jest także montaż. Mówimy tu oczywiście o rozwiązaniach nie montowanych w salonie czy autoryzowanym serwisie marki, ale o propozycjach firm takich jak nasza. Cena może oczywiście znacznie ulec zmianie, w zależności od modelu samego urządzenia.
A może używane ogrzewanie?
Czy to sposób na oszczędności? Szybkie sprawdzenie cen systemów ogrzewania postojowego z drugiej ręki i staje się jasne - zaoszczędzić można całkiem sporo. Niestety, są to zazwyczaj oszczędności tylko pozorne. Kupując urządzenie z drugiej ręki zazwyczaj nie wiemy, jak było użytkowane, ani tym bardziej czy nie zostało jakoś poważnie uszkodzone. Co gorsza, zazwyczaj nie ma możliwości przetestowania jego pracy w realnych warunkach, co powoduje, że może to być naprawdę chybiona inwestycja. A późniejsze koszty naprawy takiego systemu ogrzewania potrafią niemile zaskoczyć!
W przypadku nowych urządzeń w standardzie otrzymujemy nie tylko nigdy nieużywany system, ale przede wszystkim także gwarancję. I nawet jeżeli coś ulegnie awarii (choć niewielka szansa), to każda usterka zostanie szybko i sprawnie naprawiona (a przede wszystkim - bez jakichkolwiek kosztów). Zatem lepiej nie oszczędzać na ogrzewaniu postojowym w samochodzie, tylko od razu kupić nowe.